Het proteinedieet

BASISPRINCIPE

Het proteïnedieet of eiwitdieet zorgt voor een behoud van spiermassa terwijl de vetreserves worden aangesproken als energieleverancier. In een gezonde voeding haalt het lichaam energie voornamelijk uit koolhydraten. Koolhydraten bevinden zich in brood, aardappelen, pasta, rijst, fruit en in mindere mate ook in groenten. Bij een proteïnedieet gaan we deze bronnen sterk beperken. Het lichaam moet een andere manier zoeken om voldoende energie te verkrijgen. De extra eiwitten dienen ter bescherming van de spieren, dus kan het lichaam niet anders dan de vetreserves aanspreken. De afbraak van deze vetreserves noemt men ‘ketose’ of ‘ketonurie’. Deze ketose is verantwoordelijk voor een snel gewichtsverlies.

Een actief programma met ‘ketose’ wordt nooit gedurende het hele dieet aangeraden. De bedoeling is een hulpmiddel aan te bieden om op korte termijn veel kilo’s te verliezen en geleidelijk over te schakelen naar minder strenge, educatieve programma’s. 
Het uiteindelijke doel is gezonde voeding, zonder extra proteïneporties. Aanpassing van de oude eet- en leefgewoonten is een must voor behoud van het behaalde gewicht.

Wil je slechts enkele kilo’s verliezen of zie je een streng programma niet zitten, dan kan je ook starten met een educatief programma. Vraag hierover meer uitleg bij jouw diëtist(e).

Voedingssupplementen

Het is uiterst belangrijk om tijdens het dieet tekorten te voorkomen. Vanuit DCG bieden wij 3 kwalitatieve voedingssupplementen aan, geschikt ter ondersteuning van het proteïnedieet.

  • Bio CMP®: complex van kalium - calcium - magnesium
  • Multibiane: vitaminencomplex
  • Phytostandard Artisjok - Rammenas: anti-oxidant + ontgifting van de lever

Stappenplan

Het proteïnedieet bestaat uit actieve programma’s, educatieve programma’s en eindigt met een gezonde voeding.

Actieve programma’s:

De actieve programma’s moeten beperkt zijn in tijd! Je volgt een strikt dieet op basis van een aantal proteïneporties aangevuld met 1 maaltijd bestaande uit groenten & vlees of vis. Gedurende deze programma’s mogen geen zetmeelproducten (aardappelen, pasta, rijst, brood) en fruit geconsumeerd worden en koolhydraatrijke groenten worden niet of beperkt toegelaten.

Educatieve programma’s:

Deze programma’s hebben als doel gewichtsverlies en educatie. Door de herintroductie van bepaalde voedingsmiddelen wordt een gezonde voeding aangeleerd. Het belang van een goed ontbijt en groenten & fruit komen uitgebreid aan bod. Het aantal proteïneporties wordt geleidelijk afgebouwd.

Stabilisatie:

Stabilisatie of gewichtsbehoud! Geen proteïneporties meer, enkel gezonde voeding. De diëtist(e) helpt u om de nieuwe voedingsgewoonten te onderhouden en niet uit het oog te verliezen.

We kunnen niet genoeg hameren op het belang van stabilisatie. Ja, het proteïnedieet kan een spectaculair gewichtsverlies garanderen. Neen, het behouden van dit nieuwe gewicht wordt niet gegarandeerd. Dat is jouw taak! Begrijpen waarom jij gewicht hebt bijgenomen doorheen de jaren is primordiaal. Stabilisatie houdt in dat je jezelf nieuwe voedingsgewoonten aanmeet en dat je de basis van de voedingsleer begrijpt. Je bent zelf verantwoordelijk voor deze stabilisatie!

Resultaten en voordelen

  • Snel gewichtsverlies
  • Directe aanpak van de vetreserves
  • Behoud van spiermassa
  • Vermindering van abdominaal vet
  • Vermindering van het totale cholesterolgehalte in het bloed
  • Verlaging van hoge bloeddruk
  • Verbetering van astma